Zielony jęczmień – naturalnym sposobem na zdrowie

Popularność zielonego jęczmienia jest coraz bardziej zauważalna w kręgach ludzi pasjonujących się zdrowym stylem życia oraz sposobem odżywiania, dla których ważne są właściwości spożywanych produktów. Takim właśnie wartościowych składnikiem wielu napojów czy potraw jest zielony jęczmień, zwany także młodym jęczmieniem. Ciekawostką jest, że zawiera on więcej beta-karotenu niż marchew oraz jest w nim więcej witaminy C niż w soku pomarańczowym.

 

Zielony jęczmień – cechy

 

Warto na samym początku zaznaczyć, że zielony jęczmień jest to sadzonka, które wykiełkowała do około dwustu dni od zasadzenia. Zawiera on niezwykle dużo wartości odżywczych oraz składników mineralnych. Do głównych zalet zielonego jęczmienia należy wysoka zawartość błonnika oraz aminokwasów, do których należą głównie kwas glutaminowy, kwas asparaginowy, arginina czy lecytyna. Witaminami jakie można odnotować w składzie młodego jęczmienia są obok wspomnianej witaminy C, witaminy z grupy B oraz witamina A, E czy K. Wśród składników mineralnych znajdują się z kolei między innymi selen, cynk, potas, wapń, jod, żelazo i magnez.

 

Główne właściwości młodego jęczmienia

 

Do najważniejszych atrybutów tej rośliny należą przede wszystkim właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, a także przeciwwirusowe. Inne właściwości lecznicze, z których słynie zielony jęczmień to głównie:

 

– właściwości hipoglikemiczne, które obniżają poziom cukru we krwi, co sprawia że spożywanie zielonego jęczmienia przeciwdziała cukrzycy oraz chorobom układu krążenia

– właściwości antyoksydacyjne spowalniające proces starzenia, a jednocześnie przeciwdziałające chorobom nowotworowym oraz schorzeniom takim jak choroba Alzheimera czy stwardnienie rozsiane. Warto zaznaczyć, że swoje właściwości zwalczające wolne rodniki pędy młodego jęczmienia zawdzięczają, zawartym w nich naturalnym przeciwutleniaczom w postaci witamin C i E,

– właściwości przeciwdepresyjne – dzięki spożywaniu zielonego jęczmienia w jakiejkolwiek postaci zwiększa się poziom serotoniny w mózgu, co powoduje zmniejszenie stresu i poprawę zdrowia

– wspomagające odporność – co jest przede wszystkim zasługą sporej dawki witaminy C zawartej w zielonym jęczmieniu

 

Wiele mówi się także o właściwościach odchudzających tej rośliny. Wynika to głównie z wysokiej zawartości błonnika pokarmowego, którego rozpuszczalne frakcje pogłębiają uczucie sytości i spowalniają opróżnianie żołądka. Młody jęczmień nie jest odpowiedzią na poszukiwania złotego środka na odchudzanie. Wspomaga on jednak ten proces w połączeniu ze zdrową dietą oraz wysiłkiem fizycznym. Warto dodać, że spożywanie soku z zielonego jęczmienia wpływa korzystnie na kurację wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i innych chorób przewodu pokarmowego. Prócz tego spożywanie pędów tej rośliny wpływa na poprawę kondycji kości, paznokci oraz włosów.

 

 

W jakiej postaci i do czego stosować zielony jęczmień?

 

Postacią, pod jaką najczęściej spotyka się tę roślinę, jest proszek, kapsułka lub tabletka. O ile ostatnie dwie propozycje są dla zapracowanych i zmagających się z brakiem czasu, to już postać sproszkowana wymaga więcej zaangażowania i pomysłów zastosowania. Jednak tak naprawdę istnieje wiele możliwości wykorzystania sproszkowanego zielonego jęczmienia – od prostego napoju, którym jest rozpuszczenie odpowiedniej ilości proszku w szklance wody, aż po funkcję dodatku do potraw, sałatek czy koktajli. Skuteczność młodego jęczmienia jest obserwowana głównie podczas systematycznego przyjmowania, czyli około dwóch razy dziennie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.