Witamina C – na co pomaga i czy warto ją suplementować?

Witamina C przez lata kojarzona była przede wszystkim ze środkiem budującym odporność i pomagającym w leczeniu grypy i przeziębienia. Ostatnio stosuje się ją także w wielu innych celach, głównie jako uzupełnienie niedoborów oraz coraz częściej w kosmetykach.

 

Jak działa witamina C i na co rzeczywiście pomaga?

 

Kwas askorbinowy, czyli popularna witamina C jest niezbędny do życia. Jest przeciwutleniaczem i ułatwia przyswajanie przez organizm żelaza. Opóźnia procesy starzenia i bierze udział w produkcji kolagenu oraz przyspiesza gojenie ran. Ma wpływ na stan kości, dziąseł i zębów. Witamina ta jest niezbędna do wydzielania składnika budulcowego kości – osseiny. Ma korzystny wpływ na układ krążenia i wzmacnia naczynia krwionośne. Natomiast jej wpływ na poprawę stanu zdrowia w przeziębieniu czy grypie został przeceniony. Badania wykazują, że jedynie u osób czynnie uprawiających sport np. bieganie w niskich temperaturach, witamina C może zmniejszyć ryzyko infekcji o połowę. U innych jej wpływ na zdrowienie jest znacznie mniejszy i wynosi około 8%. Posiada ona za to tak wiele innych cennych właściwości, z antynowotworowymi włącznie, które wpływają na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, że należy zadbać o jej właściwy poziom.

 

Dlaczego często brakuje nam witaminy C  i gdzie ją znaleźć?

 

Organizm nie kumuluje witaminy C. Jest ona rozpuszczalna w wodzie i wydalana z organizmu z moczem i potem. Z tego względu powinniśmy ją regularnie dostarczać wraz z pożywieniem lub nawet odpowiednią suplementacją. Istnieje wiele produktów zawierających witaminę C, ale proces przygotowywania potraw często zabija jej znaczne ilości. Ginie ona pod wpływem wysokiej temperatury. Należy pamiętać więc by produkty bogate w witaminę C spożywać na surowo albo dodawać do gotowania na krótko by zachować w nich jak najwięcej tej cennej witaminy.

Doskonałe źródła witaminy C to: acerola, natka pietruszki, czerwona papryka, czarna porzeczka, dzika róża, brukselka, koperek.

 

Jakie są objawy niedoboru witaminy C?

 

W związku z tym, że organizm nie potrafi kumulować witaminy C i łatwo utracić ją w procesie gotowania, dosyć często można zauważyć objawy jej niedoboru. Zanim dojdzie do niedokrwistości, czy szkorbutu organizm wysyła sygnały sugerujące jej niedobór, takie jak:

– brak apetytu i łatwe męczenie się,

– bóle stawów i mięśni,

– sińce na ciele i krwawiące dziąsła,

– problemy w gojeniu się ran

 

Ile witaminy C potrzebujemy?

 

Przyjmuje się, że dziennie średnio potrzebujemy od 45 do 90 mg tej witaminy. W niektórych sytuacjach jednak to zapotrzebowanie wzrasta. Szczególnie osoby zestresowane, palacze, ludzie starsi oraz osoby narażone na długotrwały ciężki wysiłek powinny zadbać o dostarczenie witaminy C w większej dawce. Przedawkować witaminę C jest raczej trudno, ale może się to zdarzyć, jeśli będziemy zażywać ją bezmyślnie w ilości większej niż 1 g. Pojawią się wtedy objawy przedawkowania, np. wysypka lub zaburzenia przewodu pokarmowego.

 

Witamina C pełni ważną rolę w organizmie człowieka i opóźnia jego starzenie. Warto zadbać o to by dostarczać ją w odpowiednich ilościach w swojej diecie, a w niektórych sytuacjach nawet suplementować by zapobiec tworzeniu się niedoborów i poprawić kondycję układu krążenia, skóry i kości. Najlepiej dostarczać ją regularnie, a nie tylko podczas przeziębienia, gdyż tylko to przyniesie wymierne korzyści naszemu zdrowiu. Należy pamiętać jednak by zachować umiar i nie przesadzać z dawkami.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.